Τα χαρίσματα τού Βαπτίσματος μένουν αοράτως μέσα στήν ύπαρξί μας, περιμένοντας την αύξησι της πνευματικής μας ηλικίας και τον καιρό ωριμότητος τού νού ώστε διά τού κηρύγματος τής Εκκλησίας, μαθαίνουμε για τον ουράνιο και κρυφό θησαυρό που είναι μέσα στον πηλό τής υπάρξεώς μας.
-Είναι μεγάλης σημασίας το γεγονός της τριττής καταδύσεως του βαπτιζομένου στο Όνομα της Αγίας Τριάδος. Η πλήρης βύθισις στο νερό σημαίνει τόσο τον θάνατο τού Κυρίου για εμάς όσο και τον θάνατο τούπαλαιού ανθρώπου, του ανθρώπου της αμαρτίας.
Μόνο με την τιμή αυτού του ζωοποιού θανάτου αξιωνόμεθα να χριώμεθα με το Άγιο Μύρο, διά του οποίου, σύμφωνα με την θέλησι τούΘεού, λαμβάνουμε τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος και την ένωσί μας με τον Νέο Άνθρωπο, τον ερχόμενον εκ των ουρανών, διά του Μυστηρίου της θείας Κοινωνίας.
-Ο αόρατος Σωτήρας μας ενδύεται εμάς και εμείς ενδυόμεθα Αυτόν. «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε Χριστόν ενεδύσασθε»(Γαλ.3,27).-Ο πρώτος άνθρωπος που λήφθηκε από την γή, ήτο επίγειος, ο δεύτερος Άνθρωπος ήλθε από τον ουρανό και ονομάζεται ουράνιος (Α΄Κορ.15,47). Ο πρώτος ουράνιος άνθρωπος είναι ο Ιησούς Χριστός: Ο νέος άνθρωπος, είναι κατ᾿ εικόνα και ομοίωσιν Θεού (Εφεσ.4,24).
Η ψυχική ή πνευματική μας ύπαρξις ενώνεται με τον Θεό, ενώΑυτός εισέρχεται με την Χάρι Του στο πνεύμα μας. Ιδού εν συντομία τι είναι η θεραπεία της φύσεώς μας ή ηαναγέννησις του ανθρώπου.-Όλοι οι ορθόδοξοι Χριστιανοί είναι βαπτισμένοι κι όμως δεν σώζονται όλοι. Γιατί; Ιδού γιατί: Τα χαρίσματα του Βαπτίσματος μένουν αοράτως μέσα στην ύπαρξί μας, περιμένοντας την αύξησι της πνευματικής μας ηλικίας και τον καιρό ωριμότητος του νού, ώστε διά του κηρύγματος της Εκκλησίας, μαθαίνουμε για τον ουράνιο και κρυφό θησαυρό που είναι μέσα στον πηλό της υπάρξεώς μας.
-Η πλήρης καθαρότης της φύσεώς μας γίνεται διά του Βαπτίσματος, περιμένει τον καιρό ωριμάνσεως του νού και στην συνέχεια η καθαρότης επιτυγχάνεται πραγματικά διά των αρετών.
-Παρότι οι Χριστιανοί προικίζονται με τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος, όμως δεν λυτρώνονται από τον πόλεμο των ερεθισμών και παγίδων. Το δόλωμα μη όντας ακόμη αμαρτία, όμως επιτρέπεται από τον Θεό για να εξετασθή ηπλάστιγγα της ελευθερίας μας…-Ο άγιος Μάρκος ο Ασκητής μας διασαφηνίζει:
Ο Χριστός διά του σταυρού και της Χάριτος του Βαπτίσματος, αφούμάς ελευθέρωσε από κάθε πάθος, δεν μας εμπόδισε την κάθοδο των λογισμών στην καρδιά. Αυτό γίνεται διότι, μερικά απ αυτά, όντας μισητά από εμάς, αμέσως θέλουμε να αποσβένυνται· άλλα όμως που μας είναι αγαπητά, κατά το μέτρο το οποίο τα αγαπάμε, παραμένουν μέσα μας· και έτσι, για να φανερωθή ηχάρις του Θεού και η θέλησις του ανθρώπου, τι συγκεκριμένα αγαπά:
Τους κόπους διά την απόκτησι της Χάριτος ή τους λογισμούς, χάριν της αμαρτίας; Εδώείναι η αιτία για την οποία εμείς, παρότι είμεθα βαπτισμένοι, εν τούτοις έχουμε ανάγκη και του δευτέρου βαπτίσματος, της μετανοίας, διότι δεν είμεθα, όπως οι άγγελοι, άτρεπτοι πρός το κακό.-Τά χαρίσματα του αγίου Βαπτίσματος μας προτρέπουν, εσωτερικά διά της συνειδήσεώς μας και εξωτερικά διά του λόγου της Εκκλησίας, στην εκπλήρωσι των εντολών του Θεού.
-Αυτός που λέγει το Ιερό Ευαγγέλιο ότι έχει ένα τάλαντο, έχει μόνο το Βάπτισμα και το τάλαντό του αυτό θα το δώση σ᾿ αυτούς που δεν έχουν κανένα, αλλά διά των έργων του.-Καθένας από εμάς, είτε ξέρουμε, είτε δεν ξέρουμε, είτε πιστεύουμε, είτε δεν πιστεύουμε, φορούμε τον Ιησού Χριστό και το Άγιο Πνεύμα είναι το θεμέλιο της πνευματικής μας υπάρξεως. Ο Εσταυρωμένος Ιησούς Χριστός, είναι λοιπόν ο ακρογωνιαίος λίθος, το θεμέλιο της πνευματικής μας οικοδομής. Αυτή είναι η αλήθεια για όλους εμάς τους βαπτισμένους.
-Στόν 8ον αιώνα της χριστιανικής εποχής εμφανίσθηκε, ανάμεσα σε άλλες περιπέτειες και η διαμάχη για τις άγιες εικόνες. Έπρεπε μία οικουμενική Σύνοδος, η τελευταία, η Εβδόμη να προστατεύση την τιμή των ιερών εικόνων. Τότε υπήρχαν ιουδαίοι, οι οποίοι κατεδίκαζαν τις εικόνες μπροστά στους βασιλείς ότι είναι μορφές ζωγραφισμένες ή απεικονισμένες στο ξύλο. Οπότε τότε έφθασε στο κατακόρυφο η κακία εναντίον των εικόνων καί, ενώεπί αιώνες οι εικόνες ετιμώντο, τώρα ευρίσκονται υπό διωγμόν. Τότε έλεγαν ότι είναι σφάλμα η προσκύνησις του Θεού.
Σήμερα, λέγουν ότι είναι ενοχή να μνημονεύουμε τον Θεό.Αλλά υπάρχει επί πλέον και μία άλλη εικόνα που είναι σε κίνδυνο: Η εικόνα του Ιησού, την οποία έχουμε και εμείς ο καθένας-διότι διά του Βαπτίσματος είμεθα όλοι προωρισμένοι να γίνουμε μία εικόνα του Ιησού. Εναντίον αυτής της εικόνος του Ιησού που εικονίζεται μέσα μας, δίνεται σήμερα μία μάχη πολύ πιό σκληρή, όπως άλλοτε την περίοδο διωγμού των ιερών εικόνων.Γίνεται, λοιπόν μία μάχη εναντίον της εικόνος του ανθρώπου! Που είναι οι υπέρμαχοι αγωνιστές;
ΡΟΥΜΑΝΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΛΟΓΟΙ ΠΕΡΙ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ»: ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΜΠΟΚΑ – Από το βιβλίο: «ΜΕΓΑΣ ΚΑΘΟΔΗΓΟΣ ΨΥΧΩΝ» – ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ ΣΟΦΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΛΟΓΩΝ ΣΕ 500 ΚΕΦΑΛΑΙΑ.