Η πανεύφημος και καλλιπάρθενος αυτή κόρη από τα Μάγδαλα, σύμφωνα με το Ευαγγέλιο, θεραπεύτηκε από τη δαιμονοληψία που τη βασάνιζε από το Σωτήρα Χριστό και έκτοτε τον ακολουθούσε ως πιστή μαθήτρια και ”συνέκδημος” της Θεοτόκου (σύμφωνα με πηγές ήταν συνομήλικες) , διακονώντας τις ανάγκες του ιεραποστολικού έργου του Κυρίου.
Σχετικά με τη θεραπεία της δαιμονοληψίας (ο Κύριος εξέβαλε από τη Μαγδαληνή 7 δαιμόνια) πολλοί ερμηνευτές διευκρινίζουν ότι ο Χριστός προγνωρίζοντας ότι η Μαγδαληνή θα ήταν η πρώτη που θα τον έβλεπε Αναστημένο την καθάρισε από τις αιτίες (διαμόνια) των επτά θανάσιμων αμαρτημάτων.
Η αγάπη, η πίστη και η αφοσίωσή της στο Διδάσκαλο ήταν παραδειγματική. Δεν Τον εγακτέλειψε ούτε όταν Τον είδε κρεμασμένο πάνω στο Σταυρό. Με τόλμη, το πρωί της “μιάς των Σαββάτων” μαζί με τη Θεοτόκο επισκέφθηκαν το μνημείο όπου βρήκαν τον Τάφο άδειο και αντίκρυσαν τον Αναστημένο Χριστό. Η Μαγδαληνή έγινε η πρώτη Ευαγγελίστρια που μετέφερε στους Αποστόλους το μήνυμα της Ανάστασης. Το ίδιο πρωϊνό, σαστισμένη από το θαύμα, επισκέφθηκε και πάλι τον Τάφο, μόνης της, και ξαναείδε τον Διδάσκαλο. Έκτοτε έγινε η πιο θερμή κήρυκας της Ανάστασης άλλωστε την δική της μαρτυρία και εμπειρία για τον Αναστημένο Μεσσία διασώζουν τα ιερά Ευαγγέλια. Ταξίδεψε μέχρι τη Ρώμη όπου κήρυξε μπροστά στον αυτοκράτορα Τίτο το Χριστό και ζήτησε την τιμωρία των σταυρωτών Του. Σε θαύμα της Αγίας Μαγδαληνής εξάλλου οφείλουμε το έθιμο των βαφής των κόκκινων αυγών και τον Αναστάσιμο διαλογικό χαιρετισμό “Χριστός ανέστη” – “Αληθώς ανέστη”.
Οι ανά τους αιώνες πολέμιοι του Χριστιανισμού προσπαθώντας να γκρεμίσουν το ακλόνητο θεμέλιο της πίστης στην Ανάσταση του Χριστού, επιδόθηκαν σ΄ ένα αδυσώπητο πόλεμο κατά της πρώτης αυτόπτου μάρτυρος του Αναστάντος. Από τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες κυκλοφόρησαν ψευδεπίγραφα κείμενα πού ταύτιζαν την Αγία Μαγδαληνή με αμαρτωλές γυναίκες ελευθερίων ηθών, άφηναν υπονοούμενα για ανάρμοστες σχέσεις της με το Διδάσκαλο κτλ. Όλες αυτές οι κακεντρεχείς και διαβολοκίνητες παραδόσεις επέζησαν μέχρι της μέρες μας και συχνά πυκνά ανακυκλώνονται στα ΜΜΕ.
Η λογική είναι απλή. Μειώνοντας τη προσωπικότητα της Μαγδαληνής αμέσως μειώνεται και η αυθεντικότητα της μαρτυρίας της για την ανάσταση του Χριστού.
Στο Ρωμαιοκαθολικισμό αυτές οι προσπάθειες βρήκαν πρόσφορο έδαφος και πέτυχαν την ταύτιση της Αγίας Μαγδαληνής με την πόρνη που μυράλειψε το Χριστό (βλ. ταινίες για τη ζωή του Χριστού που προβάλλονται κάθε Πάσχα).
Η Ορθοδοξία κράτησε την πρώτη Μυροφόρο και Ισαπόστολο Μαγδαληνή στο δυσθεώρητο ύψος που της πρέπει. Την τιμά ως “σεμνή Μαθήτρια του Χριστου”, ως καλλιπάρθενο κόρη και πρώτη Ιεραπόστολο γυναίκα. Στην Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας του Αγίου Όρους φυλάσσεται το άφθαρτο και θαυματουργό λείψανο της χειρός της.
Στο μυαλό των περισσοτέρων ορθοδόξων Χριστιανών η Αγία Μαρία η Μαγδαληνή είναι μία παρεξηγημένη Αγία (βλ. λαϊκές εκφράσεις όπως “μετανοούσα Μαγδαληνή”) παρόλαυτά η θέση της στην Εκκλησία δεν είναι καθόλου υποτιμητική, αντιθέτως ιδιαίτερα ζηλευτή (ας μου επιτραπεί η έκφραση).
Ο όλος πόλεμος εναντίον της έχει στόχο την συκοφάντηση της Ανάστασης του Χριστού.
Γι΄ αυτό παρακαλώ, άς τιμούμε την μεγάλη αυτή Αγία όπως της πρέπει, ας μελετήσουμε τον ιεραποστολικό βίο της και προπαντός ας αποκαταστήσουμε ως ορθόδοξοι χριστιανοί, έστω και ο καθένας στον περίγυρό του, την φήμη της πρώτης που είδε τον Αναστημένο Χριστό, γιατί έτσι υπεραμυνόμαστε του θεμελιώδους κεφαλαίου της Εκκλησίας, της Αναστάσεως.
Aρχιμ. Αρσένιος Χαλδαιόπουλος